Vajont. Nekateri za
pregrado in katastrofo, ki jo je povzročila njena izgradnja ter akumulacijsko
jezero za njo, prvič slišijo na predavanjih iz Mehanike tal, drugi so že od
nekdaj fascinirani nad njo, tretji pa so se z njo in njeno zgodbo seznanili
letos. V oktobru smo namreč z Društvom študentov vodarstva organizirali
ekskurzijo, za katero so mesta na avtobusu pošla v pičlih treh urah. Še zdaleč
smo torej pokazali, da študenti nismo pasivni, potrebujemo zgolj več stika s
prakso in terenom. Slavna pregrada leži le okoli 100 kilometrov severno od
Benetk, zato pot do nje ni pretirano dolga, in jo priporočam vsem, ki iščete
navdih za krajši izlet v soseščino.
V 20. letih prejšnjega stoletja je Italija vstopila v
obdobje velikih konstrukcijskih projektov. Ti so prednjačili tudi na področju
izkoriščanja vodnih moči, kjer je bilo načrtovanih več hidroenergetskih
objektov na reki Piavi in njenih pritokih. Ena največjih ločnih pregrad na
svetu tistega (ter tudi današnjega) časa, pregrada Vajont, je bila le ena izmed
njih.
Prvotni načrti so pregrado umeščali skoraj dva kilometra
gorvodno od sedanje pozicije, vendar se je lokacija zaradi želje po večjih
zaslužkih (in v zgodbi o Vajontu so ti igrali precej pomembno vlogo) prestavila
nizvodno na zdajšnjo lokacijo. Locirana v severovzhodni Italiji nedaleč od
meje, je bila skupaj z ostalimi hidrotehničnimi objekti na reki Piavi in njenih
pritokih le del kompleksnega sistema objektov, namenjenih za hidroenergetsko
izrabo in oskrbovanje severovzhodne Italije z električno energijo, ki so še
danes povezani z elektrarno Soverzene. Poleg tega je bila namenjena regulaciji
istoimenskega vodotoka, ki je izoblikoval ozko sotesko pod goro Mt. Toc.
Tam, ob elektrarni Soverzene, se je pričel tudi naš ogled,
kjer smo bili toplo sprejeti s strani ekipe italijanskih strokovnjakov pod
vodstvom tamkajšnje inženirke Elene Rossi, zadolžene za monitoring in
vzdrževanje pregrad v severovzhodnem delu Italije. Sprejeli so nas v stavbi
ENEL-a ob elektrarni, kjer smo ob vstopu v zgradbe vidno navdušeni opazovali
mozaike, ki so kot zemljevidi na eni strani prostora predstavljali ožje območje
hidroelektrarn na reki Piavi in pritokih, na drugi pa pozicije vseh
hidroelektrarn, zgrajenih pod okriljem družbe (takrat še SADE), med katerimi
sta bili na steni označeni tudi slovenski HE Plave in HE Doblar na Soči, obe
zgrajeni še pred 2. svetovno vojno. Po uvodnem predavanju o zgodovini, gradnji,
posebnostih in usodi pregrade ter spremljajoči predstavitvi, smo ogled
nadaljevali na terenu.
Pregrada Vajont spada med dvojno ukrivljen, t.i. kupolast
tip ločne pregrade, ki vpeta v pobočje pritiske prenaša neposredno v bregove
ozke soteske, kjer se nahaja. Gradnja pregrade se je pričela leta 1957 ter
trajala do 1960. Pred tem letom so bile edine geološke raziskave na območju
usmerjene v raziskave kvalitete kamnine ob bokih pregrade, ki je dosegala
zahtevan elastični modul. Šele leto pred izgradnjo pregrade so se pojavili
dvomi o stabilnosti brežine pod goro Mt. Toc na levem bregu rezervoarja, ko je
s prvo polnitvijo akumulacije prišlo do začetnih znakov nestabilnosti. Novembra
1960 je pobočje prvič glasneje opozorilo nase, ko se je v rezervoar zrušil del
pobočja in s 700 000 m3 materiala povzročil okoli 2-metrske valove v
akumulaciji (za primerjavo: plaz Slano blato, ki smo ga obiskali v maju obsega
okoli 1 milijon m3 materiala). Dogodek je bil povod za natančnejše
raziskave terena, takrat so bile izvedene nekatere vrtine in raziskovalni jaški
ter izvrtane prve piezometrske vrtine. Kot je bilo ugotovljeno šele po usodnem
zdrsu, so bile slednje preplitve, saj je debelina 250 metrov kasneje splazelega
materiala presegla vsa pričakovanja. Kljub temu je bil na območju identificiran
vsaj en fosilni plaz, na kar sta najglasneje opozarjala geologa Muller in E.
Semenza, sin projektanta pregrade C. Semenza, ki je žal umrl leta 1961, dve leti
pred usodnim dogodkom. Po mnenju nekaterih bi zgolj C. Semenza lahko preprečil
katastrofo, saj je zaradi svojega ugleda užival avtoriteto in spoštovanje med
takratnimi inženirji, prav tako se je pred svojo smrtjo zavedal nevarnosti
pobočja gore ob akumulaciji. Le dve leti pred tem je namreč bridko usodo
ugledala pregrada Malpasset v Franciji.
S pomočjo geodetskih točk so spremljali premike pobočja, ki
so naraščali skupaj z gladino vode v akumulaciji. Inženirji so bili sprva mnenja,
da lahko z nadzorovanim spreminjanjem nivoja vode v akumulaciji nadzorujejo
tudi pobočje gore oz. sam plaz, kar so podprli z diagrami pomikov pobočja v
odvisnosti od gladine vode. Vendar je septembra leta 1963 prišlo do večjih
pomikov mase, zaradi česar so se odločili znižati gladino rezervoarja na takrat
predpostavljeno varno gladino, ki bi v primeru porušitve pobočja, še
zagotavljala v valove v višini pregrade, pri čeme ne bi prišlo do prelitja
slednje. Žal so v svojih estimacijah in hidroloških modelih storili strahotne
napake s podcenjevanjem hitrosti drsenja, količine ter vrste materiala, zaradi
česar je 9. oktobra leta 1963 prišlo do katastrofe. Ogromna razpoka v obliki
črke M dolžine skoraj dveh kilometrov, ki se je pojavila že leta 1960, je
ločila 270 milijonov kubičnih metrov materiala od podlage in gore Mt. Toc ter s
hitrostjo okoli 100 km/h zdrvela v akumulacijo. Val, ki je pri tem nastal, je
bil kasneje ocenjen na več kot 250 m višine, torej skoraj v velikosti pregrade,
katere svetla višina znaša 256 m. Voda je z uničujočo močjo presegla zgornjo
koto pregrade in zgrmela navzdol po soteski ter obenem pred seboj ustvarila
močan zračni udar. Ta je bil za veliko prebivalcev v nizvodnem naselju
Longarone usoden; uničujoča moč vala pa je pred seboj izbrisala vasi, ceste,
železnico. V katastrofi je umrlo preko 2000 ljudi - številnih niso nikoli
našli, drugih identificirali; število žrtev, ki jih je zahtevala napačna ocena
inženirjev, tako ne bo nikoli znano.
Na eni strani usodna napaka, na drugi pa izjemen inženirski
dosežek, kar pregrada Vajont vsekakor je. Konstrukcija jo je namreč odnesla
skoraj brez poškodb, čeprav so bile sile, ki jih je ob tem vzdržala, več
desetkrat večje od tistih, za katere je bila projektirana. Z nekaj manjkajočega
betona na kroni pregrade, še vedno stoji in je kot taka vključena v register
pregrad, še danes pa spada med najvišje svoje vrste na svetu. Prvi pogled nanjo
se nam je odprl, ko smo skozi sistem predorov našli pot do mostu, ki povezuje
obe strani izjemno ozke soteske, široke le nekaj 10 metrov. Okoli 100 metrov
nad njenim dnom smo opazovali, kako na je eni strani v globino iztekala voda,
ki danes povezuje bolj oddaljeni akumulacijski bazen, formiran za nakopičenim
materialom. Na sosednjem bregu soteske ji je konkuriral manjši curek, speljan izpod
območja, danes zasutega s splazelim materialom. Na eni strani fascinirani nad
mogočnostjo visoke betonske konstrukcije, smo na drugi strani zmedeno
pogledovali v globino pod sabo. Tisti s slabim želodcem so most prečkali
hitreje, medtem ko smo drugi s strahospoštovanjem slikovno dokumentirali zdaj
eno, zdaj drugo stran. Po prehodu v levi bok soteske smo obiskali kraj stare
strojnice, ki je bila ob katastrofi popolnoma uničena. Nedelujoči so tudi nekoč
visokotlačni cevovodi, po katerih smo se sprehodili in si v sistemu predorov
ogledali še delujoči merilec pomikov pregrade. Nekatere je zmotilo dejstvo, da
je bil ta odmaknjen od svoje osnovne lege za več centimetrov. Razlaga v smislu,
da instrument še umerjajo, je pomirila le nekatere, kljub temu pa smo pot vsi
nadaljevali v hitrejšem tempu. Kot je kasneje razložil doc. dr. Andrej
Kryžanowski, imajo zaradi temperature nemalo težav pri pomikih, saj je bila
pregrada dimenzionirana na različne toplotne razmere na vodni strani, kot jim
je izpostavljena dandanes.
Kot logično nadaljevanje terenskega ogleda je sledila pot proti
kroni pregrade, kjer so žrtvam tragedije posvetili manjšo cerkev ter spominsko
obeležje. Šele tu smo v celoti začeli dojemati obsežnost katastrofe, ki jo je
kazala tudi skazena oblika pobočja pred nami. Italijanska ekipa nam je
omogočila, da smo se sprehodili po kroni pregrade na drugo stran. Dolžina krone
je 160 metrov, vzdolž poti pa so razstavljene številne slike, posnete med
gradnjo, polnjenjem akumulacije ter pred katastrofo. Pogled na levo in desno
stran je tudi tokrat vzbujal grozo; na eni 260 metrov globoka soteska, na drugi
pa nekdanja akumulacija, popolnoma zasuta s splazelim materialom. Narava si je
opomogla hitro – v akumulaciji tako že uspeva gozd, na razsežnost katastrofe pa
opozarjajo popolnoma gola pobočja gore Mt. Toc, kjer se je plaz utrgal od
pobočja.
Med drsenjem plazu se je ogromna količina materiala
premikala z nesluteno hitrostjo. Vse sile so v sodelovanju privedle do
izjemnega trenja na drsni ploskvi; voda na tem delu se je med drsenjem uparila,
površina kamnine pod drsno ploskvijo pa pod vplivom velike temperature
vitrificirala. Še danes so vidne popolnoma gladke plošče, ki kričijo iz zeleno
poraščenega območja nad njimi.
Vendar pa celotna akumulacija ni izginila. Pot z avtobusom
nas je vodila višje od pregrade, kjer je še ostal del rezervoarja, do katerega
je bil kasneje zgrajen obvod. Vsa obsežnost katastrofe je na samem mestu nekako
težko dojemljiva – ves nakopičen material, kjer bi moralo stati akumulacijsko
jezero, pa bo še dolgo stal v opozorilo in opomin inženirjem, kako uničujoče
posledice lahko pustijo njihove napačne odločitve. Vsem današnjim varnostnim
mehanizmom navkljub so namreč napake še vedno mogoče, čeprav, upajmo, ne več v
takih razsežnostih.
Na ekskurzijo smo se odpravili ravno v času obilnih padavin,
tako pri nas kot v sosednji Italiji. Zadrževalniki so bili polni, pretoki rek
povečani, območja ob večjih vodotokih pa poplavljena. Ravno voda je bila skupni
imenovalec dneva, zato smo se po prijetnem postanku v Ajdovščini, kjer smo
odpravili lakoto, ustavili še ob kraškem izviru Hublja. Za razliko od
prejšnjega snidenja v maju, ko je bilo vode dokaj malo, je bila izdatnost
izvira tokrat precej večja. Razbesneli šum, ki smo ga slišali že drugič ta dan,
nas je kot dež spremljal do vrnitve v Ljubljano.
Za konec – zahvale. Ekskurzija na pregrado Vajont bi
pomenila velik finančni zalogaj, če ne bi bilo sofinanciranja s strani ŠOU (v
okviru razpisa STIKS) ter nesebične pomoči Fakultete za gradbeništvo in geodezijo.
Poleg tega smo z odličnim strokovnim vodstvom dobili odgovore na vsa vprašanja
in prepotrebno zvezo z italijansko stranjo in inženirji ELES-a. Za vse muke, potrpežljivost
in seveda strokovno razlago se tako iskreno in v imenu vseh zahvaljujem doc.
dr. Ani Petkovšek in doc. dr. Andreju Kryžanowskemu. Vse, ki ste ekskurzijo
zamudili, pa vabim še na ostale dogodke v organizaciji DŠV – na Hajdrihovi se
namreč vedno nekaj dogaja.
Manca Petek
Ni komentarjev:
Objavite komentar